- Как выглядят вопросы в тесте Reading?
- Вопросы True / False / Not given
- Задание вставить слова из текста (Complete the notes)
- Вопросы на сопоставление информации (Matching)
- Вопросы на сопоставление характеристик (Matching features)
- Как оценивается ваш результат теста
Как выглядят вопросы в тесте ?
Вопросы в тесте могут быть отличаться по форме и типу ответа. Это может быть вопрос-тест, в котором уже представлены варианты ответов, из которых нужно выбрать правильный. Не ожидайте увидеть явно неправильные ответы. Скорее всего вы увидите группу терминов, из которых все используются в тестовом материале. Поэтому важно правильно прочитать вопрос и подобрать точный ответ.
Также, это может быть вопрос типа «правда / ложь / нет информации» (True/False/Not Given), в котором нужно либо согласиться с утверждение в вопросе или указать, что это неправда. Это может быть незавершенная фраза, которую необходимо дописать. Это может быть предложение с пропущенным словом. Это могут быть даже таблицы или графики, а скорее всего парочка точно будет, где нужно добавить информацию или выбрать верный график.
Вопросы True / False / Not given
Для данного типа вопросов задание формулируется так:
Do the following statements agree with the information given in the Reading Passage?
In the boxes 1-6 on your answer sheet, write
True if the statement agrees with the information
False if the statement contradicts the information
Not given if there is no information on this
Рассмотрим стратегии поиска правильного ответа на следующем примере:
Would you prefer being “popular” or “well-liked”? A new study from the Australian National University (ANU) has shown that for Canberra’s young people being well-liked is much more desirable than being popular, and being popular does not always mean you’re well-liked. The study by Stephanie Hawke, a PhD candidate in clinical psychology at ANU, looked at nearly 200 Year 9 and Year 11 students from across Canberra. It found that adolescents saw being popular and being well-likes as two very different things, and that young people may not see popularity as a very desirable trait. The research has been released as part of the National Psychology Week. It is the first Australian study to address the issue of popularity and what it means to young people. “Both girls and boys agreed that many popular teenagers are disliked by a year group as a whole”, said Ms Hawk. “This can be for several reasons such as bullying, having an attitude of superiority and disrupting the classroom. Those students who are described as being both popular and well-liked manage to balance their high social status with positive qualities such as being kind and friendly”. The study also found that there was a complicated relationship between both individual and group popularity, and how these were perceived by students. “One interesting finding is that popular students are likely to belong to popular groups. This was contrasted with well-liked students, who were much less likely to belong to a group of well-liked peers”, said Ms Hawk. “It seems that being popular is about a group that you fit into, whereas being well-liked is about individual person’s inherent characteristics. Almost all of the students interviewed said that they would prefer to be known as well-liked as opposed to popular, because this is a reflection of who they are as a person”. She added that results indicate that “popular” students are not idealized in the way popular culture would sometimes portray, and that once other students are aware that “popular” students are not liked by others, it is possible that they will lose the power they are perceived to have.
Во-первых, мы пробегаем текст глазами. Эта техника называется skimming.
Затем мы читаем вопросы по одному и начинаем читать текст более внимательно в посках ключевых слов, которые были в вопросе (scanning).
Помним, что вопросы следеют в том порядке, в каком даны ответы в тексте.
Вопрос: The ANU study found that young people in Canberra confuse being well-liked with being popular.
Необходимо ответить, это утверждение True/False или Not Given.
Ищем ключевые слова и синонимы. В предпоследнем предложении абзаца читаем:
It found that adolescents saw being popular and being well-liked as two very different things.
В данном предложении мы видим, что it в тексте соответсвует слову ANU study из вопроса, adolescents соответствует синониму young people, well-liked и popular и в вопросе, и в тексте даны без изменений.
Соответственно, в данном предложении содержится ответ на вопрос – two different things, который противоречит утверждению (contradicts the information) в тексте young people confuse. Значит, в ответе пишем FALSE.
Вопрос: The Anu study found that most young people wish they were popular.
Применяем ту же текнику. Читаем в первом абзаце последнее предложение: young people may not see popularity as a very desirable trait.
Слову young people в вопросе соответсвует young people в тексте, popular соответсвует popularity, глагол wish соответствует прилагательному desirable. Значит, перед нами ответ, и информация опять противоречит утверждению, соответвтенно, снова пишем FALSE.
Вопрос: According to Ms Hawke, popular students may look down on others.
Во втором абзаце читаем having an attitude of superiority, где attitude of superiority переводится как отношение превосходства и соответствует фразовуму глаголу look down on others. То есть утверждение соответствует информации в тексте, и мы должны написать TRUE.
Вопрос: According to Ms Hawk, popular students may prevent others from learning.
Ответ снова будет TRUE, так как в том же предложении читаем disrupting the classroom, нарушать дисциплину, срывать урок, что соответствует утверждению prevent others from learning.
Вопрос: According to Ms Hawk, students who are well-liked tend to mix with others who are well-liked.
Ответ будет FALSE. В тексте читаем: “This was contrasted with well-liked students, who were much less likely to belong to a group of well-liked peers”. То есть тенденция для тех, которых любят, скорее быть индивидуалистами, чем принадлежать к группам.
Вопрос: There is often one popular student in a year group who is thought to have more power than others.
В последнем предложении отрывка упоминается власть популярных студентов, но мы ничего не узнаем о власти отдельного студента, такой информации нет, соответственно, мы пишем в ответе NOT GIVEN.
Вставить слова из текста (Complete the notes)
В данном типе задания вас попросят вставить в ответ одна, два или три слова из текста.
Задание буде звучать так:
Complete the notes below. Write NO MORE THAN TWO WORDS for each answer.
Skimming. Как всегда, вначале пробегаем текст глазами.
In the history of the United States, advertising has responded to the changing business demands, media technologies and cultural context, and it is here, not in the fruitless search for the very first advertisement, that we should begin. In the eighteenth century, in colonial America, advertisements were most frequently announcements of available goods, but even in this early period, persuasive appeals accompanied dry descriptions. Benjamin Franklin’s Pennsylvania Gazette reached out to readers with new devices like headlines, illustrations and advertising placed next to editorial material. Despite the ongoing “market revolution”, early and mid-nineteenth-century advertisements rarely demonstrate striking changes in advertising appeals. Newspapers almost never printed ads wider than a single column and generally eschewed illustrations and even special typefaces. Magazine ad styles were also restrained, with most publications relegating advertisements to the back pages. Equally significant, until late in the nineteenth century there were few companies mass-producing branded consumer products. Patent medicine ads produced the main exception to this pattern. In an era when conventional medicine seldom provided cures, these manufacturers vied for consumer attention with large, often outrages promises and colourful dramatic advertisements.
К этому тексту идут следующие задания:
History of advertising in the USA
18th century
Advertisements told of goods available in a basic way
As well as placing ads next to text, one newspaper introduced 1………………….and 2 ……………for the first time.
Early — mid 19th century
Advertisements still basic
Adverts in magazines generally appeared on the 3………………………….
Late 19 century
Only advertisements for 4………………. were bold and eye-catching.
В текстах на экзамене всегда нужно опираться на информацию, которая однозначно укажет нам, где искать ответ, например: цифры, годы, имена собственные, и.т.д. В данном отрывке это период времени: 18 век, начало и середина 19 и конец 19 века.
Сканируем текст, находим там параграф про 18 век. В первом вопросе нас спрашивают о газете, которая рядом с текстом ввела новое. Нам нужно ответить, что именно. В таких заданиях нам нужно всегда понимать, какую часть речи мы должны вставить. В данном случае после глагола должно идти дополнение, которое будет выражено существительным. Читаем в отрывке про 18 век “Pennsylvania Gazette reached out to readers with new devices like headlines, illustrations and advertising placed next to editorial material”.
Здесь нам важно определить слова-синонимы, которые перефразируют вопрос!
В вопросе ‘one newspaper’, в тексте Pennsylvania Gazette,
в вопросе introduced, в тексте reached out to readers with new devices (ввести и новые инстументы). Теперь мы можем быть уверены, что предложение выбрано правильно и искомый ответ содердится в нем. Это слова headlines, illustrations.
В ответах пишем:
1 headlines / 2 illustrations
Следующий вопрос касается 19 века, в именно начала и середины. Нас спрашивают, в каких имено местах размещали рекламу, то есть мы будем искать обстоятельство. В вопросе мы видим предлог, соответственно мы будем искать существительное или выражение из двух слов. В параграфе про 19 век читаем: Magazine ad styles were also restrained, with most publications relegating advertisements to the back pages. Глагол relegate означает переводить в низшую лигу, отводить задние места. Из этого предложения нам подходит обстоятельство места to the back pages. Задание требует от нас написать НЕ БОЛЬШЕ ДВУХ СЛОВ. Соответственно выбираем back pages.
В ответе пишем:
3 back pages
Четвертый вопрос касается конца 19 века. Нас спрашивают: реклама чего была яркой. Ищем в тексте про конец 19 века синонимы слову яркий (bold and dramatic в вопросе). Это colourful dramatic в тексте. Последние два предложения абзаца говорят, что только производители запатентованных лекарств позволяли себе яркую рекламу. Соответстевенно ответ будет patent medicine. Проверяем, подойдет ли грамматическая форма: Only advertisements for 4 patent medicine were bold and eye-catching. Мы видим, что после предлога FOR мы можем поставить фразу из прилагательного и существительного.
В ответе пишем:
4 patent medicine
Вопросы на сопоставление информации (Matching)
В данном типе вопросов абзацы или разделы внутри текста будут обозначены буквами. В нашем примере всего 5 разделов, обозначенных буквами A-E. Задача кандидата выбрать для каждого раздела правильный подзаголовок из списка, при этом подзаголовков может быть больше, чем разделов.
Задание формулируется так:
- Reading Passage 1 has five sections, A-E.
- Choose the correct heading for each section from the list of headings below. Write the correct letter, A-E, in boxes 1-5 on your answer sheet.
- There are more headings than you will need.
Далее приводится список заголовков:
- Dramatic effects can result from small changes in traffic just as in nature
- How a maths experiment actually reduced traffic congestion C How a concept from one field of study was applied in another D A lack of investment in driver training
- Areas of doubt and disagreement between experts
- How different countries have dealt with traffic congestion
- The impact of driver behaviour on traffic speed
- A proposal to take control away from the driver
Применяем технику skim and scan, то есть сначала пробегаем глазами весть текст (skimming), чтобы получить общее представление. Затем читаем первый абзац внимательней, обращая внимание на то, что подзаголовок отражает основную мысль абзаца, и она формулируется обычно либо в первых друх предложениях (то, что мы называем topic sentence при написании эссе), либо в последнем предложении абзаца, как вывод.
Это важно помнить!! Данная техника сэкономит вам множество времени на экзамене!
The Physics of Traffic Behaviour
Some years ago, when several theoretical physicists, principally Dirk Helbing and Boris Kerner of Stuttgart, Germany, began publishing papers on traffic flow in publications normally read by traffic engineers, they were clearly working outside their usual sphere of investigation. They had noticed that if they simulated the movement of vehicles on a highway, using the equations that describe how the molecules of a gas move, some very strange results emerged. Of course, vehicles do not behave exactly like gas molecules: for example, drivers try to avoid collisions by slowing down when they get too close to another vehicle, whereas gas molecules have no such concern. However, the physicists modified the equations to take the differences into account and the overall description of traffic as a flowing gas has proved to be a very good one; the moving-gas model of traffic reproduces many phenomena seen in real-world traffic. The strangest thing that came out of these equations, however, was the implication that congestion can arise completely spontaneously; no external causes are necessary. Vehicles can be flowing freely along, at a density still well below what the road can handle, and then suddenly gel into a slow-moving ooze. Under the right conditions a brief and local fluctuation in the speed or the distance between vehicles is all it takes to trigger a system- wide breakdown that persists for hours. In fact, the physicists’ analysis suggested such spontaneous breakdowns in traffic flow probably occur quite frequently on highways. Теперь читаем список заголовков.
В первом предложении мы видим слова, которые я выделила в тексте: theoretical physicists, traffic flow, traffic engineers, working outside their usual sphere of investigation. То есть речь идет о том, что физики-теоретики стали заниматься тем, над чем обычно трудятся инженеры-транспортники. Из списка заголовком нам подходит вариант
С. How a concept from one field of study was applied in another.
Ответ записываем как: 1С
Переходим ко второй части текста, используя технику skimming. Затем еще раз смотрим заголовки и уделяем в тексте особое внимание первым двум предложениям и последнему.
Though a decidedly unsettling discovery, this showed striking similarities to the phenomena popularised as ‘chaos theory’. This theory has arisen from the understanding that in any complex interacting system which is made of many parts, each part affects the others. Consequently, tiny variations in one part of a complex system can grow in huge but unpredictable ways. This type of dramatic change from one state to another is similar to what happens when a chemical substance changes from a vapor to a liquid. It often happens that water in a cloud remains as a gas even after its temperature and density have reached the point where it could condense into water droplets. However, if the vapor encounters a solid surface, even something as small as a speck of dust, condensation can take place and the transition from vapor to liquid finally occurs. Helbing and Kerner see traffic as a complex interacting system. They found that a small fluctuation in traffic density can act as the ‘speck of dust’ causing a sudden change from freely moving traffic to synchronised traffic, when vehicles in all lanes abruptly slow down and start moving at the same speed, making passing impossible.
В выделенных отрывках в тексте есть инфомация о том, как небольшие колебания в одной части системы могут привести к большим последствиям, как это происходит в водой, которая конденcируется даже на пылинке.
В списке заголовков выбираем вариант:
A. Dramatic effects can result from small changes in traffic just as in nature.
В ответе пишем: 2A
Просматриваем глазами третью часть текста. Снова читаем заголовки и уделяем в тексте особое внимание первым двум предложениям и последнему.
The physicists have challenged proposals to set a maximum capacity for vehicles on highways. They argue that it may not be enough simply to limit the rate at which vehicles are allowed to enter a highway, rather, it may be necessary to time each vehicle’s entry onto a highway precisely to coincide with a temporary drop in the density of vehicles along the road. The aim of doing this would be to smooth out any possible fluctuations in the road conditions that can trigger a change in traffic behavior and result in congestion. They further suggest that preventing breakdowns in the flow of traffic could ultimately require implementing the radical idea that has been suggested from time to time: directly regulating the speed and spacing of individual cars along a highway with central computers and sensors that communicate with each car’s engine and brake controls.
В выделенном последнем предложении читаем, что ученые предложили регулировать скорость и расстояние между машинами централизованно с одного компьютера. Соответственно, нам подходит заголовок H
H. A proposal to take control away from the driver.
В ответе пишем: 3H
По такой же стратегии подбираем заголовки для оставшихся частей текста.
Сопоставление характеристик (Matching features)
Задание на matching может также касаться сопоставления какой-то информации, черт, характеристик. Например, так будет звучать задание:
Some of the actions taken to clean up the River Thames are listed below. The writer gives these actions as examples of things that have been done by various agencies connected with the River Thames.
Match each action with the agency responsible for doing it. Write the appropriate letter (A-G) in boxes 1-6 on your answer sheet.
Actions to clean up the River Thames
- Operating the Rubbish Muncher
- Creating community strategies
- Monitoring the cleanliness of the River Thames
- Monitoring fish levels
- Collecting solid waste from the tideway
- Creating enlarged sewage works
- Controlling the River Thames’ traffic
Список агентств:
- The Environment Agency
- Transport for London
- The Greater London Council
- Thames Water
- Port of London
- Local Boroughs
В задании нам дается список действий, осущесвляемых различными учреждениями (A-G), по очистке Тэмзы, а также список самих учреждений (1-6). Используя информацию из текста, нам предстоит сопоставить эти два списка.
Как мы знаем, в английском название учреждений, компаний и т.д. пишутся с большой буквы. Будем использовать данную информацию как подсказку и пробегая глазами (skimming) первый абзац, будем искать названия, написанные с большой буквы и опредлять, являются ли они учреждениями, которые занимались очисткой реки.
Cleaning up the Thames
The River Thames, which was biologically “dead” as recently as the 1960s, is now the cleanest metropolitan river in the world, according to the Thames Water Company. The company says that thanks to major investment in better sewage treatment in London and the Thames Valley, the river that flows through the United Kingdom capital and the Thames Estuary into the North Sea is cleaner now than it has been for 130 years. The Fisheries Department, who are responsible for monitoring fish levels in the River Thames, has reported that the river has again become the home to 115 species of fish including sea bass, flounder, salmon, smelt, and shad. Recently, a porpoise was spotted cavorting in the river near central London.
В абзаце упоминается the Thames Water Company и the Fisheries Department. Если первая компания упоминается в связи со своими заявлениями о чистоте реки, то относительно the Fisheries Department мы узнаем его функционале —monitoring fish levels. Смотрим список дейсвий A-G. Под буквой D имеем Monitoring fish levels. В ответе пишем:
The Fisheries Department D
Во втором абзаце выделяем Parliamentary Committees and Royal Commissions, которые не отмечены в списке, и the Greater London Council (GLC), который занимался канализационными работами (greatly enlarged sewage works).
But things were not always so rosy. In the 1950s, sewer outflows and industrial effluent had killed the river. It was starved of oxygen and could no longer support aquatic life. Until the early 1970s, if you fell into the Thames, you would have had to be rushed to the hospital to get your stomach pumped. A clean-up operation began in the 1960s. Several Parliamentary Committees and Royal Commissions were set up, and, over time, legislation has been introduced that put the onus on polluters - effluent-producing premises and businesses - to dispose of waste responsibly. In 1964, the Greater London Council (GLC) began work on greatly enlarged sewage works, which were completed in 1974.
Смотрим список действий, видим под буквой F Creating enlarged sewage works и вставляем в ответ:
The Greater London Council F
Читаем дальше
The Thames clean-up is not over, though. It is still going on, and it involves many disparate arms of government and a wide range of non-government stakeholder groups, all representing a necessary aspect of the task. In London’s case, the urban and non-urban London boroughs that flank the river’s course each has its own reasons for keeping “their” river nice. And if their own reasons do not hold out a sufficiently attractive carrot, the government also wields a compelling stick. The 2000 Local Government Act requires each local borough to “prepare a community strategy for promoting or improving the economic, social and environmental well-being of their area.” And if your area includes a stretch of river, that means a sustainable river development strategy.
В третьем абзаце из учтреждений речь идет об административных округах (London boroughs, local borough), они даны как имена нарицательные, поэтому пишутся с маленькой буквы, и на этот абзац нам понадобиться чуть больше времени. Читаем, что их задача – выработка стратегии to (prepare a community strategy), соответсвеннно из списка действий нам подойдет B Creating community strategies. В ответе пишем:
Local Boroughs B